Monday, September 27, 2010

Rahsia & Hikmah 5jari


Bermacam tafsiran dan hikmah yang saudara-saudara dapat perhatikan melalui 5 jari yang Allah subhanallah talla ciptakan kepada kita..cuba kita perhatikan perlahan-lahan cari kita..dan cuba renggangkan jari-jari saudara semua.dan renung dalam-dalam...didalam nya ada 5 perkara dalam islam yang kita lakukan iaitu RUKUN ISLAM..kewajipan solat lima waktu itu jangan sekali-sekala saudara abaikan..


kemudian perhatikan  jari saudara yang kecil dan pendek sekali,,terletak nya dihujung dan dipanggil jari tersebut "JARI KELINKING",sama seperti manusia yang bermula dari kecil sehingga besar dan terus membesar,,itu lah fitrah insan,,apa sahaja yang dilakukan mesti bermula dari kecil..Bak kata pepatah "MELUNTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA"..sama lah seperti anak,,jika gagal mendidik mereka dari usia yang kecil ianya akan mempengaruhi diri nya bila sudah besar,dan memberi kesan pada masa hadapannya..


Sesudah itu naikan pula "JARI MANIS" saudara.begitu juga dengan usia muda,, Manisnya seperti jari yang comel ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian..Pada ketika ini, alam remaja menguji diri!! Di usia ini kita akan sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa sahajalah yang akan membantu kita menunjukkan jalan kebenaran. Pada usia ini,saudara sudah baligh dan mukalaf..Pastinya saudara sudah dipertanggungjawabkan diatas segala amalan di hadapan Allah subhanallah talla..



Diikuti pula jari ketiga, Jari yang paling tinggi, "JARI HANTU" ... Zaman remaja telah pun meninggalkan kita tanpa dipinta. Namun begitu alam dewasa pula kian menyinggah kehidupan kita. Pada peringkat umur 30-an ini seorang itu telahpun mempunyai status dan identiti dengan ekonomi diri yang bolehlah dikatakan kukuh serta mempunyai sebuah kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini begitu banyak “hantu-hantu pengacau” yang datang menggoda.. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak dalam diri sendiri, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi yang boleh wujud dalam diri anda jika anda gagal mengawal emosi ini dengan baik lantas anda terus masuk ke jerangkap NAFSU dan SYAITAN. Justeru itu amal dan ibadat haruslah dilipatgandakan..



Kita beralih pula pada "JARI TELUNJUK". Jari inilah yang mengungkap SATU dan Esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahkan ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan membimbing yang kaya dengan idea bernas sambil tampil dengan minda yang hebat.


Akhir sekali, renung "IBU JARI" saudara. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. tugasnya adalah membenarkan sesuatu mentafsir pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa “cap jempol” atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya mereka akan berkata “good” atau “yes” sambil menggenggam semua jari dan akan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan saudara..


wallahu'alam bissawab..









No comments: