Friday, October 8, 2010

Tentang Facebook


Assalamualaikum warahmatullah hir wabarakatuh..

bismillah ir rahman nir rahim...

Artikel ini berkaitan facebook yang saya tulis untuk kali ke-2,,sebelum ini saya ada post artikel tentang facebook juga..jika ada saudara-saudari yang belum membaca nya boleh klik di link yang saya sertakan;


dan


Tentang cara pengunaan facebook,ada yang guna untuk mencari makwe/pakwe, kawan, cari bahan rujukan, berdakwah ,dan lain-lain lagi yang tidak dapat saya nyatakan disini..Tapi adakah kita mengunakan nya dengan cara yang bijak??sesetengah dari mereka bila mengunakan facebook tidak banyak yang mengambil kelebihan dari facebook itu sendiri..kerana apa saya cakap begitu.cuba perhatikan apa yang berlaku setiap hari difacebook.perhatikan apa yang dipost oleh mereka..kebanyakanya post-post yang tidak mendatangkan faedah,caci makian,membuka aib,dan lain-lain lagi..bukan nak tunjukkan keburukan mereka,tapi sebagai seorang muslim wajib bagi saya menyampaikan apa yang saya tahu,apa yang saya tulis ini adalah untuk semua saudara-saudara islam saya termasuk diri saya sendiri..

Facebook hanyalah alat bukan matlamat. Seumpama pisau di dapur, memang bahaya jika diguna untuk membunuh tapi tetap bemanfaat untuk memasak dan memotong ikan & sayur. Maka bukan salah pisau, cuma salah buat sesiapa yang menyalahgunakannya.

Sama lah juga dengan  facebook,jika kita mengunakannya untuk kepentingan sendiri atau kepuasaan sendiri,akhirnya tidak bergunalah facebook itu,tapi ianya tetap bermanfaat jika digunakan untuk tujuaan berdakwah,menyebarkan ilmu,atau yang lain-lainnya..jadi bukan salah facebook itu sendiri tapi salah tuan empunya account facebook itu...

Sama saja mudharatnya FACEBOOK, YM, MSN,MYSPACE , BLOG dan yang sewaktu dengannya jika tidak dijadikan alat untuk berjuang..
Bukan nak "PERLI" pengguna FACEBOOK saja tau..hehe,,

Cuba fikirkan apa yang kita dapat bila kita post artikel-artikel yang bermanfaat..bukankah ianya sedikit sebanyak  menambahkan "saham" kita diakhirat kelak.takpun orang ramai akan tahu apa yang mereka tidak tahu,tapi fikirkan juga jika kita post mengenai hal-hal yang buruk..segala hal yang kita lakukan tidak akan terlepas dari pandangan ALLAH subhanallah taala..ketahui lah diakhirat sana segala amal kita akan dipertontonkan kan..lebih hebat dari facebook..time itu juga kita akan ditanya,kenapa kita perli orang itu?,kenapa kita maki orang itu??,kenapa kita buka aib orang ini..semua akan ditanya,tiada satu pun yang terlepas..so berhati-hatilah bila menaip.walaupun di FACEBOOK, BLOG , TWITTER, YM atau di mana saja

Gunalah akal yang diberi untuk berfikir jangan diturutkan nafsu...buka mata kita, buka hati kita dan buka fikiran kita..

Alhamdulillah..selesai nota ke-2 tentang facebook..jika ada kesalahan ayat atau apa tegur lah saya ya.insya'allah saya akan menerimanya dengan fikiran terbuka..

shukran jazilan kerana sudi membaca dan menyebarkannya..

No comments: