Wednesday, October 27, 2010

aku bertanya..AL-QURAN "menjawab"


Aku Bertanya ; KENAPA AKU DIUJI??

Al-quran menjawab:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." 

[Surah Al-Ankabut ayat 2-3]
-----------------------------------------------------------------------------------
Aku bertanya : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU 
IDAM-IDAMKAN?

Al-quran menjawab:

"……..Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 

[Surah Al-Baqarah ayat 216]
-----------------------------------------------------------------------------------
Aku bertanya :KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Al-quran menjawab :

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 

[Surah Al-Baqarah ayat:286]
------------------------------------------------------------------------------------
Aku bertanya : MENGAPA AKU MERASA KECEWA? 

Al-quran menjawab :

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. " 

[Surah Al-imran ayat:139]
-------------------------------------------------------------------------------------
Aku bertanya : BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA??

Al-quran menjawab : 

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

[Surah Al-Imran ayat:200]

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan shalat ; sesungguhnya shalat itu amatlah berat, kecuali orang-orang yang khusyu. " 

[Surah Al-baqarah ayat:45]
-------------------------------------------------------------------------------------
Aku bertanya : KEPADA SIAPA HARUS AKU BERHARAP? 

Al-quran menjawab : 

"Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan selain dariNya, hanya kepadaNya aku bertawakal. " 

[Surah At-Taubat ayat:129]
------------------------------------------------------------------------------------
Aku Berkata : AKU TAK TAHAN !!

Al-quran menjawab :

".....dan janganlah kamu berputus asa dari Rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari Rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. "

[Surah Yusuf ayat:87]

“…….Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Rabb-Nya,kecuali orang-orang yang sesat”

[surah Al-Hijr ayat:56] 
------------------------------------------------------------------------------------

Aku bertanya : MENGAPA HATI INI TAK TENTERAM ??

Al-quran menjawab :

(Yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah, ingatlah hanya dengan mengingat Allah, hati menjadi tenteram." 

[Surah.Ar-ra’d ayat:28]
-------------------------------------------------------------------------


Tiadalah nasihat yang lebih baik dari al-quran dan kata-kata dari baginda Nabi Muhammad s.a.w ( ini bukan hadis ,ini adalah kata-kata penulis )..wallahualam bissawab..



No comments: