Saturday, September 24, 2011

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung :-
  • UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000 
  • SPM : RM3,000-RM8,000 
  • STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000 
  • DEGREE : RM12,000-RM15,000 
  • 2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000 
  • PHD : RM20,000-RM30,000..

Seram juga tengok statement ini


Kenapa nak disusahkan apa yang telah dihalalkan dan kenapa mesti nak senangkan apa yang telah diharamkan.berkahwin itu salah satu sebab hendak mengelakkan maksiat ,menjaga keturunan , penyambung silaturahim dan macam-macam lagi hikmah disebalik perkahwinan ini..kenapa perlu meletakkan harga yang tinggi-tinggi seperti diatas adakah kerana hendak menjaga status atau nama punca semua jadi begitu nauzbillahi min zalik..


Seharusnya bakal suami patut disayangi bukan dibebani..kahwin dalam islam itu mudah saja,tetapi adat yang banyak menyusahkan.maaf jika saya berkata mengenai adat,tapi jika adat itu menjadi penghalang perkara yang mulia buat apa adat itu patut diikuti.Biarlah mati adat jangan mati agama...Jadi pilihlah nak ikut islam atau adat...Semoga artikel ini memberi kesedaran Insya'Allah.


Akhir sekali,renung-renungkan dan selamat beramal.



Maksud hadith: Dinikahi seseorang wanita kerana empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, nescaya engkau akan beroleh keuntungan. (Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)


No comments: